keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Kanojen kotiutuminen

En osaa päättää kuuluuko kanajutut koirablogiin, jossa on ollut myös satunnaisia kissajuttuja, vai taloblogiin. 🤔

Dinosaurukset on läheisempää sukua kanoille kuin esim alligaattoreille, mikä tuntuu äkkiseltään oudolta. Kanaryhmissä on sellaisia "beware of the tiny little raptors" -kylttejä mitä olen joskus vähän ihmetellyt. Nyt kun olen istunut kanalassa niin täytyy sanoa, että kyllä niissä sellainen hienoinen velociraptor-tuulahdus ehkä kuitenkin on. 😄 Noi kintut tuntuu hassulta omalla jalalla.




Kaikki syö kädestä. Sen enempää niitä ei ole vieläkään käsitelty enkä tiedä meinaanko edes. Eläimen totuttelu käsittelyyn niin että ensin joudun pyydystämään sen kiinni ei vaan tunnu järkevältä. Jos sitä haluaisi tehdä, ne pitäisi pitää niin pienessä tilassa, että jahtaamista ei syntyisi. Siinä vaiheessa kun ne on tipuja ja jossain jyrsijäterraariossa, olisi luontevaa ottaa niitä käteen. Olen kyllä koskenut niitä samalla kun ne syö, osa kavahtaa enemmän ja osa vähemmän. Siihen ne varmasti tottuu ajan kanssa kyllä kaikki. Lisäksi olen alkanut opettaa niille "pois" tai "ei nyt" - signaalia eli kädellä huiskaisua, mitä ymmärtää kaikki muutkin mun elukat. Nehän on nyt erittäin kiinnostuneita kaikesta ja jos vaikka siivoan tarhassa, ne kyttää silti herkkuja, niin tällaisiin tilanteisiin haluaisin keinon sanoa että nyt ei tartte tulla ihan iholle.

1,5 viikon jälkeen aloitettiin ulos tutustuminen. Tarhassa on väliaikaisena kattona pressu. Ihan tiivis se ei ole, mutta ajattelin että riittää visuaaliseksi esteeksi ettei kanat yritä karkuun tai mikään petolintu ylhäältä sisälle. Kanoja on tarkoitus pitää siinä vain valvottuna kunnes saan tehtyä katon valmiiksi. Avasin heille siis ekaa kertaa oven. Ne on tosi uteliaita ja melko rohkeita, niitä siis kiinnostaa kaikki uusi, mutta ensin pitää pällistellä hyvä tovi.

"Mitä vttua täällä on joku 'ulko'" miettii Koistine:



Ekalla kerralla he kävi vain rampin päässä. Olin varannut sisälle hyllylle puuron valmiiksi ja tästä kun kolme meni itse sisälle, kipaisin kanssa viemään astian tarjolle. Ajatuksena opettaa myös sitä sisään tuloa ja että ruoka tulee vain sisälle.





Kanalan toinen puoli on edelleen täysin sisustamatta. Haluan sille hyllyjä ja pöydän. Toisella puolella munintapesät pitää vielä varmaan siirtää. Laitoin ne orsien alle vaikka tiesin että ne paskoo eniten orsilla. Munintapesien materiaali on sellaista että ainakin löysä plätsähtänyt paska oikein tarttuu kiinni. Niiden päälle pitäisi laittaa purua, sanomalehteä tms. Tai sitten se kakkalauta mikä tosi monella on. Tai siirtää pesät toiselle seinälle. Ainoa vaihtoehto on ikkunaa vastapäätä oleva seinä, joka on huono koska munintapesissä pitäisi olla hämärää ja sinnehän se valo ikkunasta eniten osuu. No pesiin voi laittaa vaikka verhot.

Tuli vähän sellainen rakennusähky ja viimeiset hommat seisoo kun mitään ei huvita enää tehdä.


Yllätyin että näin pienet menee orrelle!


Järjestys vaihtuu








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti