tiistai 23. kesäkuuta 2026

Vesipumppu

Mulla on näemmä luonnoksissa useampi postaus aiheesta. Tulkoon nyt kerralla kaikki.

Ostaessani talon mulle jankutettiin että siinä on sitten aina laittamista ja kaikenlaista kremppaa. Oon varmaan kirjoittanutkin että siedän kulunutta lattiaa, vuotavia ikkunan tiivisteitä, vinoa aitaa ym oikein hyvin. Mutta ei se tarkoita vain sitä. Sitten kun vesi loppuu ja pelottaa että eteisessä on vesivahinko, puhutaan aivan eri luokan ongelmista.

Ensimmäinen pumppu myyjän jäljiltä tiputti vähän vettä. Pari desiä viikossa. Hänen pojan piti ilmata se ennen talon luovutusta, se kuulemma auttaa, mutta sitä ei oltu tehty. No mulla kävi putkimies (linkki).

Vähän myöhemmin pumppu alkoi tehdä sellaista, että kun avaa hanan, se ei käynnisty heti. Lopulta sai odottaa liki minuutin hana auki että pumppu hörähti käyntiin ja vettä alkoi tulla. Oli muuten ihan helvetin hermoja raastavaa. Se alkoi myös tiputtaa vettä enemmän, ei nyt silti vielä mitenkään kauheasti mutta taisin päivittäin tyhjentää astian jossa oli desi pohjalla. Pumpusta oli joku painekytkin tjsp rikki. Putkimies löysi samanlaisen pumpun joka mittojen, putkien sijainnin ym puolesta olisi paras, olisi vähiten työtä. Se oli poistuva tuote ja sitä oli enää vähän jäljellä, lähin Orimattilan k-raudassa jonne on 150km. K-rauta on kauppiasvetoinen tai miten se nyt sanotaankaan että he ei lähetä tuotteita myymälästä toiseen, joten meikä ajaa hakemaan sen. (Olis se putkarikin sen tuntiliksalla ja km-korvauksella käynyt, ei sillä.)

No pumppu vaihdettiin ja kesän se pelitti. Syksyllä se alkaa taas tiputtaa vettä. Naapuri käy katsomassa. Kokeiltiin ostaa uusi tiiviste, ei auttanut. Lopulta keksittiin ottaa vanhasta pumpusta tiiviste (kannattaa säästää romut!) ja sepäs auttoikin. Se taisi pari päivää ihan vähän tiputtaa ja sitten se hiipui. Pumppu toimi normaalisti vielä kuukausi sitten.

Kunnes kiinnitin huomiota siihen, että nyt se pätkii. Hanan avattuani vesi juoksee ja pumppu hörähtää heti kohta käyntiin. Käy kolme neljä sekuntia, sammuu pariksi sekunniksi, käynnistyy uudelleen, sammuu, vaikka hana olisi auki ja sen pitäisi käydä koko ajan. Olin lähdössä reissuun ja toivoin että jospa se nyt siitä vaan loppuisi. Paras ratkaisu tällaisissa asioissa onkin vaan toivoa. 😬

No ei loppunut ei, ja reissun jälkeen se alkoi myös taas tiputtaa vettä. Enenevissä määrin. Siis niin paljon, että totesin että ei sitä voi jättää yön yli, tulee yli astian. Kaappiin ei mikään iso saavi mahdu alle. Sähköpistoke irti seinästä, paineiden lasku (hanan avaamalla), ja sitten se vuoto aina hiipui. Käytin sitä joitakin päiviä tälleen. Naapuri suositteli jo aiemmin, siis syksyllä, vaihtamaan uppopumpun. Nämä vesiautomaatit vaikuttaa olevan aivan leluja, hänen mielestä uppopumppu on luotettavampi. En tiedä mutta ainakin se ja mahdolliset ongelmat on siellä kaivossa sitten; helvetin stressaavaa pelätä että kohta on vesivahinko eteisen kaapissa.

Juhannuspäivän iltana klo 21 maissa tilanne räjähti käsiin:



Eiks näytä kivalta tollanen suihku kaapissa... no ei muuta kuin taas irti seinästä, paineiden lasku ja nyt totesin että ei tätä voi käyttää ollenkaan. Räjähtää vielä kunnolla jonkun kerran.

En viitsinyt häiritä naapuria silloin. On mulla juomavettä ja ulkohuussi. Maanantaina taisin laittaa sille tuon videon ja että yllätyyyyys, olis pikku projekti taas... olisin sitä kiristänyt itse mutta mun jakoavain on liian pieni eikä yllä sen ympärille. En löytänyt mistään varastosta mitään mikä olisi siihen käynyt. Olisin myös kokeillut itse avata sen jos olis ollut työkaluja. Jotain oon siis oppinut sentään.

Hän oli soittanut melko pian mun viestin jälkeen, mitä en ollut huomannut ja soitin myöhemmin takaisin. Tyyppi vastaa puhelimeen "päivystys" 😆😆😆😆😆

No hän oli kotona ja tulivat sitten porukalla melkein heti, uuden kanalan ja kanojen katsominen oli myös vielä tekemättä. Ensin huvi ja sitten työ, valitsi hän. Kanoja ihailtuamme avasi pumpun ja aikamme sitä siinä ihmeteltiin. Tiiviste oli päällisin puolin ehjä. Kokeiltiin silti vaihtaa se sellaiseen mikä ei puoli vuotta sittenkään toiminut, ei auttanut nytkään. Sitten hän sanoi että putken reunassa tuntuu joku lohkeama tms. Mäkin kokeilin ja niin tuntui, enemmän ehkä joku minimaalinen kohouma kun se muuten oli ihan sileä.

Purettiin vähän enemmän. Ihan selkeä halkeama oli. Hän myös kirosi että luoja kun nämä pitää tehdä ihan olemattoman ohuesta materiaalista. Paine on varmaan sen vaan haurastuttanut. Tämä kyllä otti vähän osumaa irroitettaessa mutta sellanen:



Kokeiltiin ottaa vanhasta pumpusta putkikin, en nyt enää edes muista mikä vika siinä oli mutta ei auttanut. Todettiin että tarvitaan uusi putki.

Tiistaina illalla hän tuli sen uuden putken kanssa. Opin laittamaan putkimiehen teippiä tiivisteeksi, sitten putki paikoilleen ja mietittiin pitääkö tässä nyt lausua joku loitsu ennen kuin tuikkaa sähköt seinään...

Täytyy sanoa että yllätyin enemmän siitä että mitään ei ainakaan valtoimenaan suihkunnut, kuin olisin yllättynyt jos olisi. 😶 Eli sehän vaikutti olevan kunnossa!

Samalla hävisi se pätkiminen eli se oli johtunut halkeamasta ja vuodosta kanssa.

Ihan pikkuisen se tuntuu nytkin tiputtavan, siis niin vähän että mitään tippaa ei pääse näkemään mutta astian pohjalla on yksi sellainen. Uskaltaa kuitenkin jättää seinään. Heti sauna tulille, hiusten pesuun ja pyykitkin pyöräytin. Ruokaa ei ollut viitsinyt laittaa koska ei ole vettä, saati lämmintä vettä, astioiden tiskaamiseen. Tai on sitä kaivossa ja varaajassa mutta ei sitä saa sieltä. Siitä ilosta että nyt saa vettä, tein siis myös kunnon iltapalaa.

Kyllä ilman vettä on kaikenlaisia ongelmia. Mua ei varmaan haittaisi olla pelkällä kantovedellä, tai siis nytkään sisäsuihkua ei ole ja saunalle pitää kantaa vesi, se juoksee vain tänne tupaan. Mutta silloin sen systeemin pitäisi olla sellainen että sitä vettä on helppo kaivosta saada. Olin jo päättänyt että nyt jos tämä ei auta, käyn huomenna töissä suihkussa, alkoi olla aika paskainen olo. Myös ei-vesivessa olisi ihan ok mulle, mutta saisi se nyt olla talossa eikä kaukana pihan perällä.

Katsottiin naapurin kanssa myös mun kaivoon. Olin ajatellut että jos sen uppopumpun laittaa, samalla voisi pyytää kaivohuollon. Edellinen asukas sanoi ettei ole tehnyt sille mitään. Hän asui täällä 7 tai 8v ja minä oon asunut nyt pari, joten se alkaa olla ainakin 10v. Vesi maistuu hyvältä eikä mitään veden laatuun liittyviä ongelmia ole ollut, mutta täytyyhän siellä olla kaikkea.

Itse asiassa sanoin ensin, että en halua katsoa sinne. Juurikauhuisena ihmisenä pelkäsin eniten kaikkea sellaista, ja kuvittelin että siellä on levää ainakin reunoilla. Naapurin rouva vielä kertoi että he oli itse putsanneet oman kaivonsa taannoin ja siellä oli ollut kuolleita sisiliskoja. Naapuri kuitenkin ylipuhui mut ja hänen ensin katsottuaan mäkin uskalsin kurkata olan yli. Se oli aivan todella siisti! Veden pinta oli aika matalalla, siinä oli varmaan pari metriä tyhjää ensin. Kaivonrenkaat veden pintaan asti aivan puhtaat ja kuivat eikä siellä ollut mitään kasvustoa eikä eläimiä. Veden pinnalla kellui vähän siitepölyä tms. Yritettiin taskulampun kanssa katsoa mutta ei nähty pohjaa. Kaivon syvyys jäi epäselväksi. Naapuri ehdotti että laittaa naruun joku paino ja koittaa sellaisella arvioida. Olis kyllä kiinnostavaa tietää kuinka syvä se on. Jos vaan muutama metri niin se olisi ihan siedettävää, mutta voihan se olla siitä veden pinnasta vaikka 10m ja sit mua kyllä huimaisi. Tulee sellainen luolasukellusefekti. Mikään maailman mahti ei saisi mua tekemään sellaista. En kyllä usko että mikään saisi mua menemään omaan kaivoonikaan, olkoon minkä syvyinen tahansa.

Mutta lopputulema siis se, että kaivo on niin siisti ja koska mitään makuhaittoja ei ole ollut, hän ei tällä hetkellä uhraisi pennin pyörylääkään mihinkään kaivohuoltofirmaan. Ne huollothan on todella kalliita, tonnin luokkaa, ylikin.

Kyllä tollanen naapuri on parasta mitä ihmisellä voi olla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti