keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Kanojen kotiutuminen

En osaa päättää kuuluuko kanajutut koirablogiin, jossa on ollut myös satunnaisia kissajuttuja, vai taloblogiin. 🤔

Dinosaurukset on läheisempää sukua kanoille kuin esim alligaattoreille, mikä tuntuu äkkiseltään oudolta. Kanaryhmissä on sellaisia "beware of the tiny little raptors" -kylttejä mitä olen joskus vähän ihmetellyt. Nyt kun olen istunut kanalassa niin täytyy sanoa, että kyllä niissä sellainen hienoinen velociraptor-tuulahdus ehkä kuitenkin on. 😄 Noi kintut tuntuu hassulta omalla jalalla.




Kaikki syö kädestä. Sen enempää niitä ei ole vieläkään käsitelty enkä tiedä meinaanko edes. Eläimen totuttelu käsittelyyn niin että ensin joudun pyydystämään sen kiinni ei vaan tunnu järkevältä. Jos sitä haluaisi tehdä, ne pitäisi pitää niin pienessä tilassa, että jahtaamista ei syntyisi. Siinä vaiheessa kun ne on tipuja ja jossain jyrsijäterraariossa, olisi luontevaa ottaa niitä käteen. Olen kyllä koskenut niitä samalla kun ne syö, osa kavahtaa enemmän ja osa vähemmän. Siihen ne varmasti tottuu ajan kanssa kyllä kaikki. Lisäksi olen alkanut opettaa niille "pois" tai "ei nyt" - signaalia eli kädellä huiskaisua, mitä ymmärtää kaikki muutkin mun elukat. Nehän on nyt erittäin kiinnostuneita kaikesta ja jos vaikka siivoan tarhassa, ne kyttää silti herkkuja, niin tällaisiin tilanteisiin haluaisin keinon sanoa että nyt ei tartte tulla ihan iholle.

1,5 viikon jälkeen aloitettiin ulos tutustuminen. Tarhassa on väliaikaisena kattona pressu. Ihan tiivis se ei ole, mutta ajattelin että riittää visuaaliseksi esteeksi ettei kanat yritä karkuun tai mikään petolintu ylhäältä sisälle. Kanoja on tarkoitus pitää siinä vain valvottuna kunnes saan tehtyä katon valmiiksi. Avasin heille siis ekaa kertaa oven. Ne on tosi uteliaita ja melko rohkeita, niitä siis kiinnostaa kaikki uusi, mutta ensin pitää pällistellä hyvä tovi.

"Mitä vttua täällä on joku 'ulko'" miettii Koistine:



Ekalla kerralla he kävi vain rampin päässä. Olin varannut sisälle hyllylle puuron valmiiksi ja tästä kun kolme meni itse sisälle, kipaisin kanssa viemään astian tarjolle. Ajatuksena opettaa myös sitä sisään tuloa ja että ruoka tulee vain sisälle.





Kanalan toinen puoli on edelleen täysin sisustamatta. Haluan sille hyllyjä ja pöydän. Toisella puolella munintapesät pitää vielä varmaan siirtää. Laitoin ne orsien alle vaikka tiesin että ne paskoo eniten orsilla. Munintapesien materiaali on sellaista että ainakin löysä plätsähtänyt paska oikein tarttuu kiinni. Niiden päälle pitäisi laittaa purua, sanomalehteä tms. Tai sitten se kakkalauta mikä tosi monella on. Tai siirtää pesät toiselle seinälle. Ainoa vaihtoehto on ikkunaa vastapäätä oleva seinä, joka on huono koska munintapesissä pitäisi olla hämärää ja sinnehän se valo ikkunasta eniten osuu. No pesiin voi laittaa vaikka verhot.

Tuli vähän sellainen rakennusähky ja viimeiset hommat seisoo kun mitään ei huvita enää tehdä.


Yllätyin että näin pienet menee orrelle!


Järjestys vaihtuu








tiistai 23. kesäkuuta 2026

Vesipumppu

Mulla on näemmä luonnoksissa useampi postaus aiheesta. Tulkoon nyt kerralla kaikki.

Ostaessani talon mulle jankutettiin että siinä on sitten aina laittamista ja kaikenlaista kremppaa. Oon varmaan kirjoittanutkin että siedän kulunutta lattiaa, vuotavia ikkunan tiivisteitä, vinoa aitaa ym oikein hyvin. Mutta ei se tarkoita vain sitä. Sitten kun vesi loppuu ja pelottaa että eteisessä on vesivahinko, puhutaan aivan eri luokan ongelmista.

Ensimmäinen pumppu myyjän jäljiltä tiputti vähän vettä. Pari desiä viikossa. Hänen pojan piti ilmata se ennen talon luovutusta, se kuulemma auttaa, mutta sitä ei oltu tehty. No mulla kävi putkimies (linkki).

Vähän myöhemmin pumppu alkoi tehdä sellaista, että kun avaa hanan, se ei käynnisty heti. Lopulta sai odottaa liki minuutin hana auki että pumppu hörähti käyntiin ja vettä alkoi tulla. Oli muuten ihan helvetin hermoja raastavaa. Se alkoi myös tiputtaa vettä enemmän, ei nyt silti vielä mitenkään kauheasti mutta taisin päivittäin tyhjentää astian jossa oli desi pohjalla. Pumpusta oli joku painekytkin tjsp rikki. Putkimies löysi samanlaisen pumpun joka mittojen, putkien sijainnin ym puolesta olisi paras, olisi vähiten työtä. Se oli poistuva tuote ja sitä oli enää vähän jäljellä, lähin Orimattilan k-raudassa jonne on 150km. K-rauta on kauppiasvetoinen tai miten se nyt sanotaankaan että he ei lähetä tuotteita myymälästä toiseen, joten meikä ajaa hakemaan sen. (Olis se putkarikin sen tuntiliksalla ja km-korvauksella käynyt, ei sillä.)

No pumppu vaihdettiin ja kesän se pelitti. Syksyllä se alkaa taas tiputtaa vettä. Naapuri käy katsomassa. Kokeiltiin ostaa uusi tiiviste, ei auttanut. Lopulta keksittiin ottaa vanhasta pumpusta tiiviste (kannattaa säästää romut!) ja sepäs auttoikin. Se taisi pari päivää ihan vähän tiputtaa ja sitten se hiipui. Pumppu toimi normaalisti vielä kuukausi sitten.

Kunnes kiinnitin huomiota siihen, että nyt se pätkii. Hanan avattuani vesi juoksee ja pumppu hörähtää heti kohta käyntiin. Käy kolme neljä sekuntia, sammuu pariksi sekunniksi, käynnistyy uudelleen, sammuu, vaikka hana olisi auki ja sen pitäisi käydä koko ajan. Olin lähdössä reissuun ja toivoin että jospa se nyt siitä vaan loppuisi. Paras ratkaisu tällaisissa asioissa onkin vaan toivoa. 😬

No ei loppunut ei, ja reissun jälkeen se alkoi myös taas tiputtaa vettä. Enenevissä määrin. Siis niin paljon, että totesin että ei sitä voi jättää yön yli, tulee yli astian. Kaappiin ei mikään iso saavi mahdu alle. Sähköpistoke irti seinästä, paineiden lasku (hanan avaamalla), ja sitten se vuoto aina hiipui. Käytin sitä joitakin päiviä tälleen. Naapuri suositteli jo aiemmin, siis syksyllä, vaihtamaan uppopumpun. Nämä vesiautomaatit vaikuttaa olevan aivan leluja, hänen mielestä uppopumppu on luotettavampi. En tiedä mutta ainakin se ja mahdolliset ongelmat on siellä kaivossa sitten; helvetin stressaavaa pelätä että kohta on vesivahinko eteisen kaapissa.

Juhannuspäivän iltana klo 21 maissa tilanne räjähti käsiin:



Eiks näytä kivalta tollanen suihku kaapissa... no ei muuta kuin taas irti seinästä, paineiden lasku ja nyt totesin että ei tätä voi käyttää ollenkaan. Räjähtää vielä kunnolla jonkun kerran.

En viitsinyt häiritä naapuria silloin. On mulla juomavettä ja ulkohuussi. Maanantaina taisin laittaa sille tuon videon ja että yllätyyyyys, olis pikku projekti taas... olisin sitä kiristänyt itse mutta mun jakoavain on liian pieni eikä yllä sen ympärille. En löytänyt mistään varastosta mitään mikä olisi siihen käynyt. Olisin myös kokeillut itse avata sen jos olis ollut työkaluja. Jotain oon siis oppinut sentään.

Hän oli soittanut melko pian mun viestin jälkeen, mitä en ollut huomannut ja soitin myöhemmin takaisin. Tyyppi vastaa puhelimeen "päivystys" 😆😆😆😆😆

No hän oli kotona ja tulivat sitten porukalla melkein heti, uuden kanalan ja kanojen katsominen oli myös vielä tekemättä. Ensin huvi ja sitten työ, valitsi hän. Kanoja ihailtuamme avasi pumpun ja aikamme sitä siinä ihmeteltiin. Tiiviste oli päällisin puolin ehjä. Kokeiltiin silti vaihtaa se sellaiseen mikä ei puoli vuotta sittenkään toiminut, ei auttanut nytkään. Sitten hän sanoi että putken reunassa tuntuu joku lohkeama tms. Mäkin kokeilin ja niin tuntui, enemmän ehkä joku minimaalinen kohouma kun se muuten oli ihan sileä.

Purettiin vähän enemmän. Ihan selkeä halkeama oli. Hän myös kirosi että luoja kun nämä pitää tehdä ihan olemattoman ohuesta materiaalista. Paine on varmaan sen vaan haurastuttanut. Tämä kyllä otti vähän osumaa irroitettaessa mutta sellanen:



Kokeiltiin ottaa vanhasta pumpusta putkikin, en nyt enää edes muista mikä vika siinä oli mutta ei auttanut. Todettiin että tarvitaan uusi putki.

Tiistaina illalla hän tuli sen uuden putken kanssa. Opin laittamaan putkimiehen teippiä tiivisteeksi, sitten putki paikoilleen ja mietittiin pitääkö tässä nyt lausua joku loitsu ennen kuin tuikkaa sähköt seinään...

Täytyy sanoa että yllätyin enemmän siitä että mitään ei ainakaan valtoimenaan suihkunnut, kuin olisin yllättynyt jos olisi. 😶 Eli sehän vaikutti olevan kunnossa!

Samalla hävisi se pätkiminen eli se oli johtunut halkeamasta ja vuodosta kanssa.

Ihan pikkuisen se tuntuu nytkin tiputtavan, siis niin vähän että mitään tippaa ei pääse näkemään mutta astian pohjalla on yksi sellainen. Uskaltaa kuitenkin jättää seinään. Heti sauna tulille, hiusten pesuun ja pyykitkin pyöräytin. Ruokaa ei ollut viitsinyt laittaa koska ei ole vettä, saati lämmintä vettä, astioiden tiskaamiseen. Tai on sitä kaivossa ja varaajassa mutta ei sitä saa sieltä. Siitä ilosta että nyt saa vettä, tein siis myös kunnon iltapalaa.

Kyllä ilman vettä on kaikenlaisia ongelmia. Mua ei varmaan haittaisi olla pelkällä kantovedellä, tai siis nytkään sisäsuihkua ei ole ja saunalle pitää kantaa vesi, se juoksee vain tänne tupaan. Mutta silloin sen systeemin pitäisi olla sellainen että sitä vettä on helppo kaivosta saada. Olin jo päättänyt että nyt jos tämä ei auta, käyn huomenna töissä suihkussa, alkoi olla aika paskainen olo. Myös ei-vesivessa olisi ihan ok mulle, mutta saisi se nyt olla talossa eikä kaukana pihan perällä.

Katsottiin naapurin kanssa myös mun kaivoon. Olin ajatellut että jos sen uppopumpun laittaa, samalla voisi pyytää kaivohuollon. Edellinen asukas sanoi ettei ole tehnyt sille mitään. Hän asui täällä 7 tai 8v ja minä oon asunut nyt pari, joten se alkaa olla ainakin 10v. Vesi maistuu hyvältä eikä mitään veden laatuun liittyviä ongelmia ole ollut, mutta täytyyhän siellä olla kaikkea.

Itse asiassa sanoin ensin, että en halua katsoa sinne. Juurikauhuisena ihmisenä pelkäsin eniten kaikkea sellaista, ja kuvittelin että siellä on levää ainakin reunoilla. Naapurin rouva vielä kertoi että he oli itse putsanneet oman kaivonsa taannoin ja siellä oli ollut kuolleita sisiliskoja. Naapuri kuitenkin ylipuhui mut ja hänen ensin katsottuaan mäkin uskalsin kurkata olan yli. Se oli aivan todella siisti! Veden pinta oli aika matalalla, siinä oli varmaan pari metriä tyhjää ensin. Kaivonrenkaat veden pintaan asti aivan puhtaat ja kuivat eikä siellä ollut mitään kasvustoa eikä eläimiä. Veden pinnalla kellui vähän siitepölyä tms. Yritettiin taskulampun kanssa katsoa mutta ei nähty pohjaa. Kaivon syvyys jäi epäselväksi. Naapuri ehdotti että laittaa naruun joku paino ja koittaa sellaisella arvioida. Olis kyllä kiinnostavaa tietää kuinka syvä se on. Jos vaan muutama metri niin se olisi ihan siedettävää, mutta voihan se olla siitä veden pinnasta vaikka 10m ja sit mua kyllä huimaisi. Tulee sellainen luolasukellusefekti. Mikään maailman mahti ei saisi mua tekemään sellaista. En kyllä usko että mikään saisi mua menemään omaan kaivoonikaan, olkoon minkä syvyinen tahansa.

Mutta lopputulema siis se, että kaivo on niin siisti ja koska mitään makuhaittoja ei ole ollut, hän ei tällä hetkellä uhraisi pennin pyörylääkään mihinkään kaivohuoltofirmaan. Ne huollothan on todella kalliita, tonnin luokkaa, ylikin.

Kyllä tollanen naapuri on parasta mitä ihmisellä voi olla.

tiistai 16. kesäkuuta 2026

Kanala, osa 4: rakennus käyttökuntoon ja tarhan tekeminen

Rakennus toimitetaan niin, että sähkövedot on valmiina ja sisällä on paikka parille valaisimelle ym, mutta ne tulee laittaa ja viimeistellä itse. Onneksi on tuo sähköinsinööri lähipiirissä niin tässä säästi pitkän pennin!!

Patteriksi olin jo hyvissä ajoin päätynyt Joonaslokkiin. Sitä kehutaan kanaryhmissä. Samaa tuotetta myydään "kasvihuonelämmittimenä" mm. Hankkijalla ja se kuulemma usein on sillä nimellä hieman halvempi. Laitoin "Joonaslokkiin" keväällä viestin ja sain niin hyvää palvelua, että halusin tilata ne myös sieltä. Valmistajalta kysyttäessä heidän sähkömies oli sanonut, että 750W patteri varmasti riittää. Se tuntui kanaryhmistä lukemani perusteella tosi paljolta. Tavoitelämpötila riippuu toki kanarodusta, ja koska mulle ei ole tulossa mitään kylmänarkoja eikä siellä tarvii olla t-paitakeli, vaan riittää että pysyy just plussalla, kysyin sieltä Joonaslokista mitä hän suosittelisi. Hän sanoi että laittaisi 180W ja 240W ja aloittaisi syksyllä 180:llä, sitten vaihtaisi pakkasten tultua 240:n ja kovimmilla pakkasilla pitäisi molemmat päällä. Pattereista ei ole termostaattia, osa on laittanut väliin sellaisen itse ja osa ei. Jotenkin outo ajatus että se on sitten koko ajan päällä, toisaalta lämpötilan ohella kosteuden hallinta on tärkeää ja sitä kyllä tulee koko ajan. Joonaslokista sanottiin myös että nämä putkilämmittimet on tarkoitus laittaa eläinten tilaan, ei huoltopuolelle. Ne ei lämpene niin kuumiksi että kanat polttaisi itsensä vahingossa, tarkoituksella liukkaalle ei kuulemma edes mennä. Se antoi tosi paljon enemmän suunnitteluvaraa kun ei tartte huoltotilaan mahtua. Ihan orsien alle, tai muutenkaan niin että niiden päälle paskannetaan, niitä ei pidä laittaa.

Itse olen miettinyt myös että lämpölamppu voisi olla kiva lisä koville pakkasille. Putkilämmitin lämmittää tilaa, lämpölämppu täsmällisesti eläimiä. Luulen että eka talvi näyttää miten lämmitys onnistui ja sen perusteella voi sitten tehdä muutoksia. Lämpölamppua en heti meinannut sinne laittaa. Toisaalta ennen talvea pitää jollain tavalla varautua, ettei käy niin, että yhtäkkiä on -30C ja lämpö ei riitä. Olisi hyvä varmaan olla käsillä joku lisälämmitys siis, mutta sitä ehtii vielä miettiä. Lisäksi on kyllä käynyt mielessä, että mitä jos on se -30C ja sähköt menee. Kai ne kanat sitten mättää bokseihin ja tuo sisälle, ja lämmitellään yhdessä leivinuunin edessä.

Seuraava asia oli valaistus. Siihen ei oikein tullut mitään selkeää infoa mistään. Periaatteessa valaisimen pitäisi olla IP65 tai IP66, mutta ihmisillä tuntuu olevan käytössä kaikenlaisia. Yllättävän paljon ihan "jouluvaloja". Joskus sanottiin, että kana näkee loisteputken välkkyvänä ja sellainen ei missään tapauksessa käy. Toisaalla sanottiin, että ihminen näkee välkkeen 50 hertsiin saakka ja kana 160hz saakka. Sellaisia valaisimia ei vaan paljoa ole mitkä sitten kävisi. En löytänyt tälle mitään lähdettä, sen sijaan löysin paljon kommentteja että "ei meidän kanat ole mitenkään stressaantuneita vaikka meillä ei ole sellaista". Kysyin kanaryhmässä itsekin että olisiko laittaa ihan suoraa linkkiä valaisimiin mitkä on hyväksi todettu, mutta ei tullut kuin pari vastausta.

Ajattelin että ehkä pitäisi olla siivousvalo ja arkivalo erikseen. Toinen asia mitä mietin, oli se, että jos valot on päällä klo x-y ja sitten se sammuu ja tulee säkkipimeä, onko se huono. Kanoilla on todella hyvä sisäinen kello, mutta jos joku nyt ei vielä olekaan orrella niin pimeässä se ei myöskään sinne enää pääse ja kököttää sitten yön lattialla. Aika monella on käytössä jonkinlainen valomerkki, jos sammuttaa valot itse niin vaikka vaan räpsäyttää niitä ensin ja parin minsan päästä sammuttaa. Tai jos ajastus, niin päävalo sammuu mutta joku pieni sivuvalo palaa vielä hetken, niin viimeisetkin kerkiää orrelle. Tällaiset merkit ne oppii kuulemma todella hyvin.

Lopulta päädyin ostamaan ensihätään tällaisen. Ei ollut hinnalla pilattu ja katsotaan sitten ajan kanssa mitä tarvii. Kotona selvisi että siinä olikin pelkkä runko ilman niitä itse valaisimia ja ne pitää ostaa erikseen. Argh. Sähkömiehen niitä asentaessa selvisi myös että sepä ei toimi ollenkaan, ja pitää keksiä jotain muuta.

Rakennus oli tullessaan pohjamaalattu, ja maalattiin täällä punaisella, karmit valkoisella, muuhun pihaan sopivaksi. Sisätilat käsiteltiin valmistajan suosituksen mukaan saunavahalla. Mietin hyllyn edessä purkit kädessäni valkoisen ja värittömän välillä; oikeastaan inhoan puun väriä. Valitsin nyt kuitenkin aluksi värittömän, ehtiihän sen sitten myöhemmin sutia muuksi jos haluaa, ja helpompi laittaa värittömän päälle valkoista kuin toisin päin.




Isä kytki sähköt. Ne otettiin aitasta, ja matkalle oli jätetty piuhaa kahdelle pihavalaisintolpalle. Rakennuksen sisällä oli valaisimen ja patterien asentaminen. Munintapesät olin pyytänyt jättämään irti. Orsista en tainnut muistaa sanoa, oletin että ne on irti, mutta nepä oli kiinnitetty. Niitä pitää siirtää vähän koska ne ei olleet niin kuin olin ajatellut. Orsien alle pitää miettiä jonkinlainen "kakkalauta", helpottaa siivousta kovasti.

Sitten alkoi myös tarhan tekeminen. En tosiaan halunnut aloittaa sitä etukäteen, koska kanala oli helpompi asettaa kohdilleen vain perustusten suhteen ilman että sen pitäisi osua millilleen myös tarhan kanssa. Pystytettiin ensin "kintut". Kaivettiin vähän lapiolla monttua ja sitten lekalla hakattiin, yllättävän hyvin ne sinne upposi. Paitsi takasivun keskimmäinen tolppa, siellä tuli kivi tai kallio vastaan. Vaihdettiin takasivulle kolmen tolpan sijaan neljä, niin ne meni eri kohtiin ja onneksi upposi sinne. Yksi piti hakea sitten lisää, koska eteen tarvitsi sen neljä, että saa nurkat ja oven molemmin puolin.

Sitten piti laittaa tolpat tolppakenkiin. Sepä ei ollutkaan niin helppoa. Melkein yhtä hirveää kuin perustusten tekeminen.




työnjohtaja evp









kengän urien kohdalle tolppaan urat. tämä oli niin perseestä että ei koskaan enää!



Siis ihan oikeasti niissä oli varmasti jotain vikaa. Jos 100mm parru ei mene 102mm kenkään. Jos olis  ollut höylä, jollain sellaisella olis pitänyt vedellä niistä vähän pois, mutta kun ei ollut, pahoinpitelin niitä sahalla ja puukolla. Ihan vitunmoinen urakka, meni varmaan tunti per tolppa. Luulin että ne vaan nostetaan ja annetaan pudota kenkiin mutta juu ei... ja siis kyllä on käännetty ja väännetty ja hakkasin moukarilla tikkaiden päässä ym eikä niillä ollut aikomustakaan mennä. Väänsin kenkiä sorkkaraudalla väkisin isommaksi ja vaikka sun mitä mutta kun ei niin ei. Vahva epäsuositus.








Verkon päälle tarhan pohjalle tuli ajettua varmaan ainakin 30 kottikärryllistä hiekkaa. Jos olis ollut mahdollista, olis kannattanut tehdä tarha niin, että kaivinkone olis ollut paikalla ja olisi voinut suoraan kipata sen hiekan sinne, ihan hirveä homma oli tämäkin.

Välissä oli viikon tauko kun kävin reissussa. Sähköjäkin tehtiin useassa osassa. Jos tarttee arvioida kustannusta esim. ulkopuolista tekijää käyttäessä niin sanoisin hatusta että ehkä päivän tai parin homma, jos kaikki tarvikkeet on valmiina ja tietää mitä tekee. Meillä meni tosi paljon aikaa siihen ihmettelyyn että mikä tulisi mihin mitenkin ja aina puuttui jotain mitä piti hakea, joko K-raudasta 10min matkan päästä tai isosta citystä 30min matkan päästä. Toisaalta tämä nyt oli sellaista  puuhastelua vailla mitään yritystä, tai tarvetta, olla tehokasta.

Tätä loppuun kirjoittaessani rakennuksesta on vielä yksi puolikas pitkä sivu punaisella maalaamatta, ja ikkunanpokia vasta aloitin valkoisella. Maalaaminen on yllättävän hidasta. Siis kyllähän niitä isoja pintoja vetelee mutta inhoan kaikkea nypräämistä ja tarkkojen saumojen tekemistä ym. Oon tehnyt just sen verran kun sattuu huvittamaan ja sitten jatkanut ensi kerralla.

Tarhasta puuttuu muutaman talon puoleisen verkon kiinnitys. Tarhan ja talon sauma meni kuitenkin vähän pieleen, parrut olisi pitänyt olla täsmälleen ulkoseinän linjalla. Kattoa ei ole edes aloitettu ja kaikki nurkat ja verkon saumat pitää vielä käydä läpi ja tukkia mahdolliset kolot. Verkkojenkin laittaminen on tavallaan simppeliä mutta saa siinäkin miettiä mitä tekee. Juuri ne liitoskohdat ja nurkat. Verkko on tosi jäykkää ja sitä ei niin vaan taivutellakaan nätisti esim. pohjan ja seinän väliseen kulmaan.

Patterit asennettiin ikkunoiden alle niin alas kuin mahdollista (lämpöhän nousee ylöspäin). En tiedä, pitääkö niitä vielä siirtää. Tämä tuntuu samalta kuin ensimmäisen tarhan teko ennen ekoja kesäkanoja: ensin tehdään jotakin ja sitten vuoden päästä korjataan kun tiedetään mitä olisi pitänyt tehdä.

Yksi ongelma on "kanaputki" tilasta toiseen. En ole lainkaan tyytyväinen sen toteutukseen. Siitä ei missään vaiheessa kysytty multa mitään, ja ymmärsin että tällaista ei ole ennen tehty, mun kanala on siis heidän ankkala-mallilla mutta kanoille muunneltuna. Putken suussa on samanlainen vaneri kuin munintapesissä ja pyöreä reikä, joka on niin pieni, että en tiedä miten sinne iso kukko mahtuu. Putken päällä on puuhylly ja sivut on pontillista lautaa, eli se on siis pimeä. "Kansi" ei aukea. Liian ahtaan kulkuaukon lisäksi mun mielestä siinä on kaksi ongelmaa: eihän sitä pääse siivoamaan mistään ja kai sinne joku joskus paskantaa että pitäisi päästä, ja toisekseen, johan ne alkaa munia sinne kun se on kiva pimeä paikka? Oletin ilman muuta että se on osin tai kokonaan verkkoa ja kun ei sen ole tarkoitus olla mikään pesä, miksi se on niin salamyhkäisen suojaisaksi tehty?

Toinen asia mihin en ole tyytyväinen, on rakennuksen mitat. Sisämittojen osalta joka paikassa luki, että kanatilat 4m2 ja hoitotila 2m2. Lisäksi jo tilaamisvaiheessa eri asioita miettiessäni, esitin mielipiteeni että minua ahdistaa tilan vähyys ja eläinten viihtyminen talvella. Toteutus on nyt se että hoitotila on ainakin 120cm leveä. Mittasin sen kerran mutta en nyt just muista ihan tarkkaa lukua. Sinänsä melko pieni ero mutta just väärään suuntaan ja jokainen neliösentti on eläimiltä pois. Ärsyttää.

Hirnulta sai ihan ystävällistä palvelua, mutta rakennuksen toimituksen jälkeen kukaan ei ole kysynyt palautetta. Isä laittoi sinne viestiä ja kysyi jotain piirrosta sähköjen osalta, mutta sellaista ei ollut ja apu tähän oli olematon. Hän sitten itse jotenkin joutui testaamaan kaikki johdot läpi, että mikä on mikä, mikä on kuulemma aivan älytöntä. Itse en ymmärrä asiasta yhtään mitään. Sähköt tulee rakennukseen oven vasemmalta puolelta kuten ilmoitin, mutta se keskus mihin ne tulee (reilun nyrkin kokoinen boksi), on asetettu just siihen oven viereen aivan paraatipaikalle niin kuin se olisi joku ovikello, ja on todella ruma. Miksei sitä voinut sijoittaa ihan ylös tai ihan alas?

Jos itse myisin tällaisia, pyytäisin jokaiselta tilaajalta kuvia lopullisessa sijoituspaikassaan, maalauksesta ja sisustuksesta, ja pyytäisin lupaa koota niistä galleriaa omille sivulleni. (Itse kysyin tilausvaiheessa onko heillä kuvia toteutuneista pelti- ja huopakatoista, kun en osannut päättää kumman haluan, mutta "ei ole" oli ainoa vastaus. No löysihän niitä googlekin...) Ja sitä palautetta. En nyt sitten ole vaivautunut sitä laittamaan, kun jäi vähän sellainen olo, että ei paljoa kiinnosta.

Hain kanat eilen ja ne on nyt pelkässä oikean puolisessa loossissa kotiutumassa. Olivat tosi paljon pienempiä kuin luulin, mutta en olekaan ennen nähnyt kuusiviikkoisia kanoja! Olin ajatellut että ne saa joka tapauksessa asua ensin siinä, jotta ne oppii nukkumaan siellä, ja sitten lasken ne toiselle puolelle. Ulos ne pääsee vasta kun ne on kesyjä ja varmasti kotiutuneet, kuvittelin että viikon-kahden päästä. Nyt kun ne on niin pieniä, en todellakaan uskalla laskea niitä katottomaan tarhaan, joten ne ei tule pääsemään sinne ennen kuin tarha on täysin valmis tai ne kasvaa isommaksi eikä mikä tahansa lokki vie niitä. Lisäksi ne ei nyt opi käyttämään haluamani puolen orsia nukkumiseen kun ne on niin pieniä ettei ne mene koko orrelle vielä 😂 No se ei liene ongelma, otan toiselta puolelta orret kokonaan pois, niin valinta on sitten selvä kunhan ne tulee orsi-ikään.







-> osa 5: loppusanat ja asukkaat

keskiviikko 27. toukokuuta 2026

Kanala, osa 3: rakennus saapuu

Tuli vko 21 mutta toimittajalta ei kuulunut mitään. Tuntui, että ei jaksa koko ajan itse kyselläkään. Koko projekti sujui minusta ihan hyvin ja kaikkiin kysymyksiin vastattiin, mutta olisin toivonut että toimittaja olisi itse vähän aktiivisemmin infonnut missä mennään. Voi olla että vika oli minussakin ja tämä on ihan normaali käytäntö. En ole koskaan tilannut minkäänlaista rakennusta enkä tehnyt kymppitonnin ostoa muutenkaan, niin ehkä vaan hätäilin turhaan.

Jossain vaiheessa mietin myös että olisi ollut hauskaa saada muutama rakentamisen aikainen kuva ihan vain muistoksi itselle, mutta en kehdannut pyytää. Ihan kuin epäilisi että tehdäänkö kaikki oikein.

Torstaina en jaksanut enää odottaa joten laitoin itse viestiä mikä tilanne. Rakennuksesta puuttuu kuulemma vain ikkunat jotka laitetaan perjantaina ja ensi viikolle saadaan toimitus.

Iiik nyt se tapahtuu! 😳

No sitten selvisi että toimitus on tosiaan ulkopuolinen firma. Näin olin ymmärtänyt kyllä jo aiemmin, mutta nyt selvisi että "päivää ei voi valita". Perjantai-iltapäivällä asia jäi niin, että saan kuvia rakennuksesta maanantaina. Loppusumman lasku kyllä tuli jo, mutta en aio maksaa ennen kuin olen nähnyt sen ja kuljetus on tiedossa. Itse olen töissä eikä mulla ole mitään etämahiksia, mutta porukat on mökillä tässä 100km päässä ja ne tulee tänne sitten ottamaan rakennuksen vastaan. Olisi kuitenkin ihan kiva voida sanoa päivä hyvissä ajoin, onhan heillä muutakin tekemistä 🙄 Lisäksi yritin kysellä käytäntöä; sieltä meille maps näyttää reilu 5h ajoaikaa, niin oletan että rakennus lähtee aamulla ja on iltapäivällä perillä. Mutta mistä minä tiedän jos he vaikka yöpyykin matkalla ja on heti aamusta täällä.

Alkoi myös mietityttää että entä jos se ei olekaan tilatun mukainen ja jotain pitää muuttaa ja aikataulu venyy. Kesälomareissu lähestyi uhkaavasti ja sen jälkeen on jo sovittu kanojen nouto, niin se rakennus vähän niinkuin pitäisi nyt saada tänne. Oma aikansa menee vielä laittaa sinne patterit, valaisimet ym. Ja tehdä se tarha. Se seisoo, koska en halua aloittaa sitä ennen kuin rakennus on paikoillaan. Hirveän työlästä mitata että ne menee juuri kohdilleen kun rakennuksen ollessa voi vaan aloittaa siitä.

No maanantaina aamupäivällä tuli kuvia ja siinä se nyt on 😍 Hyvä etten hypellyt töissä pitkin käytäviä!! Kaikki myös näytti olevan kuten sovittu.






Kuljetusfirman suhteen oli toivottu toimitus keskiviikoksi ja pyydetty että sieltä soitetaan mulle pikimmiten tarkemman ajan sopimiseksi.

Maanantaina sitten töiden jälkeen kaupunkiin ostamaan maalia ja tiistaina hain paikallisesta K-raudasta tarhan tolpat ja tolppakengät. Tai tolpat jäi odottamaan että naapuri tuo ne joku päivä. Hän on siellä töissä ja väen vängällä halusi vaikka olis ne autoonkin menneet.

Keskiviikolle lupasi tietenkin kunnon sadetta, tosin ennuste onneksi vielä lieveni. Ähelsin haltijavasan kuitenkin tiistaina illalla ja leikkasin bitumikaistaleet. Olipas taas aivan kamalaa. Oon huono sietämään omaa huonouttani ja hermo menee heti. Tekoäly auttoi mua taas ja se on nyt ruvennut tuttavalliseksi; alkoi käyttää hymiöitä!


Viidellä kympillä kinttuja






Siinä se ny odottaa



Tiistaina ei kuulunut kuljetuksesta mitään mutta porukat nyt varuiksi tuli keskiviikkoaamuna meille. Kyllä on ihme touhua tällainen. Esim heti huominen torstai ei sitten sovi toimitukselle, täällä ei pystytä olemaan vastassa. Onhan ihmisillä aika paljon etätöitä nykyään, mutta jotenkin aika hurja oletus silti, että kuka vaan voi koska vaan kesken päivän hoidella tällaisia asioita...? Ja ei, en anna heidän tuoda sitä ilman että joku on paikalla, eiköhän se sitten ole väärin päin tai jotain.

Keskiviikkona olin ihan pistoksissa töissä. Joskus vähän ennen yhdeksää puhelin soi. Kuski oli matkalla hakemaan rakennusta 😍 Vähän nyt jäi ärsyttämään että kai se nyt edellisenä päivänä tiesi tekevänsä sen, miksi ei voinut ilmoittaa silloin. Laitoin porukoille viestin että kyllä se tulee tänään. Menisi kuitenkin reilusti iltaan, kuski lupasi ilmoitella matkalta vielä tarkemmin kun on vähän lähempänä. Porukat ajoi päivän aikana meille.

Seitsemän maissa illalla alettiin olla kaikki ihan hiilenä. Sitten hän juuri soittikin että menee vielä puolitoista tuntia. No, odotellaan, eihän siinä muutakaan voinut. Olo oli kyllä kuin joulupukkia lapsena odottaessa 😄

Ja sitten se tuli!











Osa 4: rakennus käyttökuntoon

lauantai 23. toukokuuta 2026

Kasvihuoneen tilanne

Seuraavaksi vähän kasvua kasvihuoneen sisällä:







Kutsumattomia vieraita riittää... kyllä ne vaan punkee joka paikasta

Nämä siemenet laitoin eilen esikasvamaan:



On niillä ainakin lämmin!